|
Maica Maria Skobtova
(1891-1945)
Nu vreau sã fiu o amintire,
Pentru toti voi fi o chemare
Maica Maria este o sfântă
a timpului nostru şi pentru timpul nostru;
o femeie din carne şi sânge
locuită de iubirea de Dumnezeu,
care a ştiut să facă faţă fără teamă
nedreptăţilor secolului.
Mitropolitul Antonie de Suroj
Despre
Maica Maria(evocãri, amintiri):
Pulsatia totalitatii - poem de Maica Maria
Aniversarea a douazeci de ani de la moartea Maicii Maria
- Elisabeth Behr-Sigel
Prietenul Maicii Maria - Elisabeth Behr-Sigel
Olivier Clement despre Maica Maria
Din scrierile Maicii Maria Skobtova:
Imitarea
Maicii Domnului
Născută într-o familie aristocratică în ultimele ore
ale monarhiei ruse, instruită şi cultivată, vedetă
a saloanelor literare din Sankt Petersburg, căsătorită
de două ori, mamă a trei copii, divorţată, revoluţionară,
ameninţată cu moartea în timpul Revoluţiei ruse atât de
către „Albi”, cât şi de către „Roşii”, exilată
în Turcia, în Serbia, apoi în Franţa, maica Maria Skobţov
a fost o pasionată de viaţă.
Devenită monahie în 1932 la vârsta de 41 de ani, îşi orientează
pasiunea sa pentru viaţă spre Viaţă, Cel Crucificat-Înviat,
şi devine un apostol al iubirii de aproapele prin „sacramentul fratelui”.
Îşi dă trupul şi sufletul pentru toţi marginalizaţii
societăţii: săracii, cei fără adăpost, handicapaţii,
alcoolicii, prostituatele, drogaţii, criminalii, bolnavii mintali
şi, în ultimul loc, în plin război mondial, evreii persecutaţi
în timpul ocupaţiei naziste a Franţei. Mănăstirea
ei era nimic altceva decât „deşertul inimii oamenilor”.
Arestată de ocupant, deportată în Germania, ea moare în camera
de gazare în lagărul de concentrare din Ravensbruck,
sâmbătă 31 martie 1945.
Maica Maria a murit aşa cum a trăit, urmându-L
pe Domnul ei până la Golgota pentru preaiubiţii ei.
A fost canonizată în anul 2004.
Bibliografie:
1."Iubirea nebunã de aproapele"- Viata si învãtãturile
Maicii Maria- Editura DEISIS, Sibiu 2000
2.site-ul: www.pagesorthodoxes.net
Maica Maria Skobtova alãturi de N.Berdiaev în anul 1930.
Pulsatia totalitãtii
Fiecãruia as vrea sã-i dau sufletul meu
Ca sã mãnânce cei flãmânzi,
ca sã fie îmbrãcati cei goi, ca sã se rãcoreascã
cei însetati,
iar surzii sã audã vestea cea bunã.
Din cerul care tunã în murmurul adierii,
totul îmi porunceste: "Dã pânã la ultimul
bãnut".
Sufletul meu e plin pânã la revãrsare
cu plinãtatea gravã a unei experiente sacre.
Si am uitat dacã printre cei multi
mai existã ceea ce toti numesc "eu".
Nu mai existã decât zbor de iubire, sãrãcie
si pulsatie a totalitãtii.
Pentru a douăzecia aniversare
a morţii Maicii Maria
Elisabeth Behr-Sigel
”Cenuşile celor arşi sunt preţioase flori.”
Agrippa d’Aubigne
Acum 20 de ani dispărea într-un cuptor crematoriu
din Ravensbruck, unde fusese deportată,
Maica Maria Skobţov. S-a spus că ea
a luat locul unei alte deţinute într-un grup destinat să fie
gazat. Această trăsătură pare conformă dispoziţiilor
interioare pe care ni le arată poemele ei şi mărturiilor
unora dintre cele care i-au fost aproape spre sfârşit. Dar este posibil
şi ca, bolnavă fiind, ajunsă la un grad extrem de epuizare
fizică, să fi fost desemnată ea însăşi pentru
moarte împreună cu un lot de alte victime pe care gărzile SS
le-au împins spre sinistrele camere de gazare.
...
Pentru tinerele generaţii ortodoxe, în Franţa (unde totuşi
ea a trăit mult timp) poate mai mult decât altundeva – Maica Maria
este o necunoscută, cel mult un personaj puţin legendar. Din
realizările ei, din opera ei socială, aproape nimic nu pare
a fi subzistat. Chiar din capela de pe strada Lourmel,
din arondismentul 15 din Paris, odinioară centrul Acţiunii Ortodoxe
pe care a fondat-o ea, tot ceea ce ar putea evoca amintirea ei: icoane
pictate, ornamente brodate de ea - par a fi fost luate. Războiul
a dispersat cercul apropiaţilor ei. Mulţi au emigrat în Statele
Unite, alţii au murit, câţiva, ca şi ea, au dispărut
în lagărele de concentrare germane: fiul ei Iuri Skobţov, capelanul Acţiunii
ortodoxe, părintele Dimitri Klepinin, fidelul ei colaborator, israelitul Ilia Fondaminski, botezat în capela
ortodoxă din Compiegne, puţin înainte
de a fi deportat la Auschwitz. Astfel se explică,
în parte, tăcerea, uitarea aparentă în care a căzut una
dintre personalităţile cele mai remarcabile ale emigraţiei
ruse. Totuşi aceia dintre noi care au cunoscut sărăcia
eroică, uneori sordidă, dar adesea aureolată de o rază
a Fericirilor, a mediilor ruse din Paris între 1920 şi 1940, păstrează
amintirea siluetei ei pitoreşti, puţin conformă, trebuie
s-o mărturisim, imaginii clasice a monahiei ortodoxe. Vocaţia
religioasă insolită a acestei intelectuale ruse tipică,
cu idei politice avansate, căsătorită de două ori,
divorţată, mamă a trei copii, nu putea fi decât obiect
de uimire, chiar de scandal, pentru creştinii de tip mai tradiţional
care, ca şi fratele cel mare din parabola Fiului risipitor, înţeleg
cu dificultate cuvântul lui Cristos: N-am venit să chem pe cei
drepţi, ci pe cei păcătoşi (Mt
9,13).
Totuşi viaţa spirituală a Maicii Maria era profund înrădăcinată
în tradiţia ortodoxă, în cea, în particular, a sfinţilor
ruşi pentru care creştinismul a fost adesea, cum a spus un hagiograf
modern, „un creştinism de penitenţi”.
Atunci când găzduia vagabonzii şi hrănea şomerii din
arondismentul 15, nu urma ea calea trasată de Iuliana Şezaverskaia
care, pe timpul lui Boris Godunov,
distribuia proviziile a lor săi ţăranilor înfometaţi?
Nu era ea spiritual pe linia „nebunilor în Cristos” din secolul al XVI-lea
când, sfidând ca şi ei convenţiile sociale, denunţa pioasa
ipocrizie a creştinilor care pretind „să-şi salveze sufletul
lor” în câteva zone protejate de înalte ziduri spirituale sau materiale
care îi separă de suferinţele celor mulţi?
Maica Maria Skobţov, după numele ei
de fată Elisabeta, „Lisa”, Pilenko, aparţinea
unei familii de proprietari de pământuri din sudul Rusiei. Casa familială
înconjurată de aceste podgorii se înălţa pe malul Mării
Negre, aproape de oraşul Anapa.
Ca şi Nicolai Berdiaev,
ca şi părintele Serghei Bulgakov, pe care îl admira
şi iubea şi care a devenit de-a lungul anilor ei parizieni părintele
ei spiritual, ea a aderat în tinereţea ei la ideologia revoluţionară,
mai puţin din convingere intelectuală cât mişcată
de un sentiment de dreptate, de dorinţa de a merge spre popor, această
formă modernă, laică a unei exigenţe de kenoză
care a caracterizat adesea elitele creştine ruseşti. Tânără,
frumoasă, bucurându-se de toate privilegiile bogăţiei şi
culturii, ea visează să se identifice cu cei umili, cu cei sărmani.
În realitate, ea pare sfâşiată, în această epocă,
între interese şi aspiraţii confuze, şi adesea contradictorii.
Inteligentă, de o vitalitate şi activitate debordantă -
trăsături care o caracterizează mereu – ea scrie poeme,
se pasionează pentru idei, se interesează de filozofie, teologie,
educaţie populară. Dar este şi avidă, în secret, de
tandreţe (nu va fi ea aşa până la sfârşitul vieţii
ei?)
Se căsătoreşte la 18 ani cu u intelectual socialist, ca
şi ea de origine burgheză, D. Kuzmin
Karavaiev. Soţul ei o introduce în cercurile literare
de avangardă din Sankt Petersburg
unde îi întâlneşte pe Alexandr Block, Andrei Bielîi, Alexis Tolstoi. O stranie prietenie,
în care tânăra femeie joacă un rol oarecum matern şi protector,
o va lega de primul dintre aceşti poeţi…
Survine războiul şi revoluţia salutată de intelighenţia
progresistă, atât creştină cât şi marxistă, cu
un imens sentiment de speranţă…
Activează în partidul Socialist-Revoluţionar,
care este înlăturat prin venirea bolşevicilor la putere, călătoreşte
în sud pentru a organiza acţiuni de rezistenţă, apoi se
întoarce în leagănul familiei, va fi la un moment dat aleasă
ca primar al oraşului Anapa.
În 1920 familia Skobţov părăseşte Rusia, se naşte
Iuri şi apoi Anastasia, aceasta din urmă,
la Constantinopol. In 1922 întreaga familie
se stabileşte la Paris, oraş în curs de a deveni capitala intelectuală
şi spirituală a emigraţiei ruse. Împărtăşeşte
existenţa precară a miilor de apatrizi într-o Franţă
care se arată a fi mai primitoare pentru ei decât toate ţările
din Europa Occidentală. Încearcă să câştige existenţa
copiilor ei prin activităţi de broderie. Situaţia se ameliorează
puţin când Danilo Skobţov
reuşeşte să se angajeze ca şofer de taxi. Dar cel
de-al doilea mariaj nu este mai fericit decât primul şi, fără
a fi un divorţ legal, soţii ajung să se separe.
Care a fost, în cursul acestor ani, itinerariul interior a celei care
în curând va deveni „Maica Maria”? … Regăseşte credinţa
în Dumnezeu pe care credea că o pierduse când, adolescentă fiind,
se revoltase împotriva morţii unui tată încă tânăr
şi mult iubit. Dar a pierdut ea oare credinţa vreodată?
Ne putem îndoi de aceasta citindu-i poemele scrise între anii1914 şi
1916. Ar fi, fără îndoială, mai drept să spunem că
ea a redescoperit în cursul tulburărilor revoluţionare şi
în primii ani de exil, rădăcinile creştine ale fiinţei
ei şi că ea va intra într-o relaţie nouă, vie şi
personală cu Cristos. Moartea, în 1924, la capătul unei lungi
agonii, a fiicei ei cea mai mică, mica Nastia, a fost pentru ea un
eveniment spiritual important, o „vizită a Domnului”…
Începând cu 1927, lucrează în sânul Mişcării creştine
a studenţilor ruşi, care îi are în vedere nu numai pe cei care
au privilegiul de a-şi continua studiile, ci şi pe cei, mult
mai numeroşi, care sunt obligaţi să lucreze în uzinele
de la periferia Parisului, în minele şi oţelăriile din
regiunile industriale din nordul şi din estul Franţei. Amărăciunea
şi disperarea au făcut din mulţimea de dezrădăcinaţi
victime ale alcoolismului, epave aparent irecuperabile. Spre aceştia
se simte Lisa atrasă, sau mai degrabă este sigură că
este chemată de Cristos Însuşi:
Du-te în mijlocul vagabonzilor şi
a celor săraci.
Între ei şi tine, între lume şi mine,
creează o legătură pe care nimic nu o va putea rupe.
Am întâlnit-o, prin 1930, aproape în acelaşi
timp ca şi Ortodoxia, pe cea care era încă Elisabeta Skobţov,
secretară itinerantă a Mişcării creştine a studenţilor
ruşi. În ochii mei de tânără studentă, ea părea
ca o femeie deja matură. Nu o găseam frumoasă, dar inteligentă
şi extraordinar de vie. Coafată şi îmbrăcată
foarte prost, fumând ţigară după ţigară, era
capabilă să discute ore întregi literatură, politică,
metafizică, teologie. Câţiva ani mai târziu, am regăsit
ovalul proaspăt al obrazului ei de ţărancă rusă
sub vălul negru al monahiei. Nu mai fuma, dar în spatele ochelarilor,
ochii ei străluceau de aceeaşi simpatie inteligentă care
se însufleţea de tandreţe mai ales când mângâia copii. În gând
o revăd îngenunchiată în faţa fiicei mele mai mari, în
vârstă de câteva luni atunci, sărutându-i picioruşele şi
mânuţele.
Dar o altă imagine rămâne pentru totdeauna gravată în memoria
celor care au frecventat-o în această epocă în care criza economică
a aruncat în străzile Parisului mii de şomeri şi de cerşetori.
Încălţată cu nişte pantofi grosolani, încovoiată
sub greutatea unui sac de pânză mult încărcat, putea fi văzută
venind de la Hale cu proviziile cumpărate pe un preţ de nimic
sau cerşite de pe lângă comercianţi pentru a se îngriji
de nevoile casei ei. Acolo se alăturau cerşetori, şomeri,
toate felurile de nenorociţi,, dar şi intelectuali, scriitori,
filozofi, ca N. Berdiaev, C. Mociulski, L. Zander, preoţi,
ca părintele Lev Gillet, mai târziu arhimandritul Cyprian
Kern, în sfârşit câteva măicuţe
care s-au alăturat Maicii Maria. Idealul care inspira activitatea
ei era cea a unui monahism deschis spre lumea pe care Dumnezeu a creat-o
şi pentru salvarea căreia Cristos a murit, a unei slujbe monastice
aducând celor mai sărmani dovada Iubirii absolute.
Prin temperament, dar şi printr-un fel de presentiment apocaliptic,
Maica Maria era opusă sau mai degrabă indiferentă oricărei
ordini instituţionale, incapabilă de altfel de a se plia, într-un
mod strict, unei reguli exterioare, ecleziale
chiar. În acest mod de a trăi transpărând un anume atavism slav,
mai ales un anarhism de intelectuală pe care n-a ştiut niciodată
să-l stăpânească. Dar putem discerne şi trăsăturile
unui profetism autentic. Maica Maria presimţea proximitatea unui
„sfârşit al lumii” şi apropierea unui kairos
(moment oportun), care ar impune nu doar reînnoirea vechilor structuri
ecleziale dar şi renunţarea, poate
provizorie, la orice structură, în orice caz, la orice identificare
a credinţei creştine cu o ordine exterioară, sau cu o cultură.
”Idolii cad şi sunt reduşi la cenuşă, scrie ea. Nu
numai idolii grosieri şi uşor de discernut ai dorinţei
trupeşti, ai lăcomiei şi ai avariţiei – dar şi
cei mai subtili şi mai rafinaţi: cultul familiei mele, al artei
mele, al activităţii mele creatoare, cultul unui mod de viaţă
preţios. Nimic nu are valoare în sine. Omul însuşi este ca iarba
şi zilele lui trec ca florile câmpului (Ps
102,15). Şi nimic nu subzistă în afara iubirii şi a dorinţei:
Vino, Doamne, vino”.
Sigur, această tensiune escatologică comporta riscul unui dezechilibru
între „instituţie” şi „evenimentul profetic”, pericol pe care
ştia să-l surmonteze pietatea solidă, ancorată în
slujba activă, a Maicii Maria. Dezordinea, mai mult aparentă
decât reală, a existenţei ei, o anume indiferenţă
pentru formele exterioare, şi chiar pentru rugăciunea liturgică
comunitară (adevăratul sacrament, pentru ea, nu era întâlnirea
cu aproapele ei?) nu treceau fără inconveniente pentru acele
dintre colaboratoarele ei care aspirau la o viaţă monastică
conform regulilor, în care „opus Dei”, slujbele cântate şi recitate în comun ar fi cea
mai bună parte. Astfel, câteva din tovarăşele ei au fost
aduse în situaţia de a i se opune Maicii Maria, apoi a se separa
de ea. Această decizie a fost cu siguranţă pentru binele
tuturor. Dar aceasta a fost precedată de lovituri dureroase în care
greşelile nu au fost exclusiv de o singură parte.
La treizeci de ani distanţă, discernem fără îndoială
mai clar ceea ce, în acest conflict, a fost de ordin uman, psihologic,
şi care se explică prin vocaţii diferite, la fel de autentice
şi respectabile şi unele si celelalte, pe care Biserica n-ar
putea să le respingă pe nici una fără a păcătui
împotriva Duhului Sfânt. Problema pusă depăşea totuşi
personalităţile protagonistelor. Ea rămâne actuală,
vitală încă pentru Ortodoxia zilelor noastre. Am putea să
o formulăm astfel: care trebuie să fie relaţia dintre monahism
şi lume? Forma tradiţională a monahismului ortodox poate
ea supravieţui astăzi cu ceva adaptări şi modificări?
Sau trebuie ceva cu totul nou? La aceste întrebări, Maica Maria a
răspuns cu pasiune după temperamentul de foc pe care-l avea.
Totuşi discuţia rămâne deschisă.
În orice caz, în ceea ce o priveşte, trebuie să recunoaştem
că unele lacune(şi nu era vorba mai degrabă de semnele
unei vocaţii foarte personale?) erau cu prisosinţă compensate
prin gesturile carităţii inimii şi inteligenţei: Maica
Maria ştia să primească cu compasiune toate necazurile.
Şi era deschisă tuturor formelor de gândire şi cultură.
Această creştină tipic rusă ştia să primească
cu generozitate pe ortodocşii occidentali care nu se simţeau
străini în casa ei, şi dintre care unii i-au devenit colaboratori
apropiaţi. Nici unul dintre cei care i-au fost în apropiere nu ar
putea contesta că Maica Maria, n-ar fi umblat în lumina celor trei
virtuţi teologice: credinţă, speranţă, caritate.
Survine războiul pe care ea l-a prevăzut încă de la ascensiunea
nazismului, atunci când mulţi alţii se legănau încă
cu iluzii. La fel cum ea găzduise şi hrănise şomerii
anilor 1930 şi îşi asumase sarcina bolnavilor ruşi ai spitalelor
psihiatrice pe care nimeni nu-i voia, Maica Maria accepta acum să
ascundă în casa ei victimele persecuţiei rasiale. Astfel îşi
folosea toată energia să salveze, în special, pe evreii vânaţi
de Gestapo. Într-o seară, a trebuit să-i telefonez din provincie,
cu tot pericolul liniilor supravegheate de poliţie(dar cum să
nu-ţi asumi riscul în prezenţa unor apeluri de disperare?).
Am implorat-o să încerce imposibilul pentru a salva un copilaş
israelit a cărei mamă tocmai fusese arestată. Ea a promis
că va face tot ceea ce stă în puterea ei şi eu ştiam
că se va ţine de cuvânt. Aceasta a fost ultima dată când
i-au auzit vocea. Câteva luni mai târziu în 9 februarie 1943, era ea însăşi
arestată împreună cu fiul ei, Iuri
şi capelanul Acţiunii ortodoxe, părintele Dimitri
Klepinin. Toţi trei au fost deportaţi
în Germania de unde nici unul dintre ei nu va mai reveni.
Este posibil astăzi să formulăm o judecată asupra
personalităţii Maicii Maria Skobţov
atunci când douăzeci de ani abia s-au scurs de la sfârşitul
ei tragic? Dar această judecată nu aparţine lui Dumnezeu
singur? Poate că este permis să spunem pentru ce amintirea acestei
maici „unicat” rămâne printre noi ca o prezenţă vie şi
binefăcătoare.
Reiese din cele de mai sus că Maica Maria a fost departe de a fi
o sfântă „cu apă de trandafiri”. Ea n-a fost sfântă de
loc dacă credem că trebuie să caracterizăm sfinţenia
(şi, în particular sfinţenia monastică) prin apatia (nepătimirea, impasibilitatea) Părinţilor deşertului,
a marilor solitari, sau prin contemplaţie, sau chiar, mai simplu,
printr-o mare puritate morală. Tinereţea ei n-a fost lipsită
de pasiune. Poate însăşi viaţa ei întreagă a fost
o pasiune, dar pasiune pătrunsă cu totul în final de Agape,
de iubirea primită de la Cristos. Poate rămâne la ea mereu –
cel puţin până la detenţia ei -o anumită nelinişte.
Ea a fost o fiinţă păcătoasă şi avea conştiinţa
aceasta într-un fel profund şi smerit, ceea ce nu este obişnuit,
chiar printre creştini.
Accentul tragic, uman, am putea spune kierkegaardian,
frapează până la ultimele poeme ale Maicii Maria:
În multe feluri mi i-ai luat pe toţi.
Iată sufletul ţintuit, în solitudinea esenţială.
Doar tu şi eu. Lumina Ta – păcatul meu.
Iată-mă ajunsă la limita mea,
Soarele Tău trimite spre Răsărit.
Aceasta e totul. Pentru ce să mai rătăcesc?
Drumurile acestea nu mai duc nicăieri.
A trebuit să-mi plătesc datoria cu aurul fin al suferinţelor
mele,
Socoteala e dreaptă acum.
Şi iată ultima despuiere: să părăsesc viaţa
pentru locaşurile tale reci.
Cu sufletul zdrobit îmi adâncesc privirea mea într-a ta,
în această privire cumplită şi iubitoare.
Nu, nu aşa Te vedeam eu
prin chipurile acestui pământ nefericit şi întinat.
În privirea Ta, iată toată amărăciunea lumii
şi tot focul iubirii agoniei Tale de la Golgota.
Mă rog. Degetele mele ating tronul Tău.
Tremur: Tu Îţi întinzi mâna spre mine.
În deznodământul total pe care l-a cunoscut la Ravensbruck
în această ultimă staţia a drumului crucii ei personal,
la Jugendlanger unde,bolnavă, luptând pentru a supravieţui,
ea consimte totuşi morţii, Maica Maria atinge în sfârşit
pacea. Despre această seninătate, despre această liniştire
totală, mărturiseşte scurtul mesaj, atât de semnificativ
în simplitatea şi laconismul lui, pe care a vrut să-l transmită
părintelui ei spiritual printr-una din tovarăşele ei de
nenorocire: „Iată hotărârile mele: accept deplin cu umilinţă
suferinţa. Aşa trebuie să fie. Şi vreau să întâmpin
moartea ca pe un dar din Cer.”
Din fiinţa complexă şi senzuală care a fost, Dumnezeu,
servindu-se de patimile ei ca de un material preţios - aur destinat să fie lămurit în focul
încercării – acordându-i darul unei morţi smerite şi consimţită,
a degajat în adevăr icoana simplă şi curată pe care
Biserica şi noi înşine o păstrăm cu pioşenie
despre Maica Maria: nu doar o palidă schiţă ci imaginea
plină de sens a unei făpturi vii care se desăvârşeşte
dându-şi de bună voie viaţa pentru prietenii săi.”
Martiri - mergând spre sacrificiu de bună voie – prin darul lui Dumnezeu,
vom fi din nou.” Astfel a văzut şi şi-a ales ea destinul într-un poem
din tinereţe.
Esenţial, Maica Maria rămâne pentru noi cea care a traversat
„marea încercare” şi care, în mod voluntar amestecată cu mulţimea
nenumărată a victimelor necunoscute, s-a identificat cu ele
până la moarte, până la reducerea la acest praf impalpabil pe
care l-au disperat primele vânturi de primăvară ale Eliberării.
Oricare au fost ciudăţeniile existenţei sale, o putem număra
liniştiţi pe Maica Maria printre martorii Iubirii care şi-au
spălat hainele în sângele Mielului (cf. Ap 7,14) şi al căror
exemplu ne arată calea.
Sfinţenie, fapte, vrednicie,
Nu se găsesc de loc la mine.
Pentru ce am fost aleasă?
Pentru ce să-mi dea să aud acest murmur al unei oştiri
cereşti?
Eu pot doar să ridic braţele.
N-aş putea spune cine a bătut la poarta mea, nici când…,
Chemându-mă să lupt împotriva tuturor relelor;
Împotriva Morţii chiar.
O, inimă cunoaşte-ţi deviza. Să strălucească
pe stindardele tale.
Scrie pe steagul tău:”Noi ne vom bucura în Domnul”!
Atunci cântecul tău va răsuna în îmbrăţişarea
flăcărilor,
Atunci vei primi Harul, inimă.
La rândul nostru, aducem mulţumire pentru această cântare de
credinţă pe care Maica
Maria a făcut-o să răsune în cuptorul universului lagărelor
de concentrare. Şi ni se pare că în această voce hohotele
de plâns ale hostiilor anonime s-au topit şi că în sfârşit
liniştite, acestea se unesc cu ea şi, prin ea, cu euharistia
Fiului lui Dumnezeu suferind şi victorios.
Apărut în revista Contacts,
vol 17, 1965
Originalul articolului în limba franceză se găseşte pe
site-ul: www.pagesorthodoxes.net
Prietenul Maicii Maria
Elisabeth Behr-Sigel
Începând cu toamna anului 1935, Părintele Lev, care şi-a reluat activităţile pariziene,
indică pe scrisorile lui ca domiciliu al expeditorului „ 77, rue de Lourmel 15”. Este adresa
„casei Maicii Maria”: un loc dincolo de orice definiţie, ansamblu
mănăstire, „supă populară” şi centru de activităţi
sociale şi culturale. Prietenia care îl leagă de această
măicuţă rusă ieşită din comun datează
din epoca în care a fost primit în comuniunea Bisericii ortodoxe.
Părintele Lev şi cea care se numea
încă atunci Elisaveta Skobţova
s-au întâlnit la o conferinţă a studenţilor creştini
ruşi, la Clermont-en-Argonne, în iunie
1929: o conferinţă care rămâne pentru toţi participanţii
de neuitat. La liturghia celebrată pentru sărbătoarea apostolilor
Petru şi Pavel, monahul francez a rostit predica. Cuvintele lui au
produs o profundă impresie asupra asistenţei. La sfârşitul
slujbei survine un moment de ezitare. Atunci Elisaveta,
cea dintâi, înaintează spre preotul nou pentru a săruta crucea
şi a-i primi binecuvântarea, după obiceiul ortodox. Gestul ei
a spart gheaţa. Toţi tinerii prezenţi îi urmează exemplul.
Lev Gillet, până atunci puţin
anxios, se simte acceptat şi recunoscut în slujba lui printre tinerii
ruşi spre care merge cu atâta speranţă şi iubire.
Episodul marchează începutul unei prietenii. În continuare tânăra
femeie şi preotul francez, fiecare urmându-şi calea proprie,
nu se pierd din vedere. Elisaveta străbate
Franţa ca secretară itinerantă a organizaţiei ACER.
Activităţile acestei mişcări de tineret, la care părintele
Lev este asociat, le oferă ocazii de întâlnire.
Ei au de asemenea numeroşi prieteni comuni, ca scriitorul N. Berdiaev,
George Fedotov, Constantin Mociulski,
Ilia Fundaminski-Bunakov. Părintele Lev
este la curent cu evoluţia interioară şi planurile Elisavetei care, adesea, i se confiază.
În timpul Postului mare al anului 1932, la sărbătoarea sfintei
Maria Egipteanca, mitropolitul Evloghi primeşte,
în biserica Institutului teologic Saint-Serge,
fagaduinta monahala a Elisavetei. Încredinţând-o
mijlocirii marii penitente, îi impune noii monahii numele sfintei „Maria
Egipteanca”. Această fagaduinta monahala nu poate să nu ridice
probleme şi să suscite critici: n-a greşit mitropolitul
primind în monahism această fostă socialistă revoluţionară?
Cum a putut să îmbrace în „haină îngerească” o femeie divorţată
şi care a avut doi soţi? Cea despre care se spune că a
fost prietena lui Leon Troţki, nu rămâne
ea totuşi o revoluţionară tipică a acestei intelighenţii
progresiste acuzată de a fi netezit calea revoluţiei bolşevice?
Iată ce se murmură în anumite medii.
De fapt, itinerariul Maicii Maria a fost furtunos şi profesiunea
sa monahala apare ca împlinirea unei „conversiuni” care a cunoscut mai
multe etape: încercarea revoltei revoluţionare şi a exilului
care o aduce pe tânăra femeie – ca pe mulţi alţii – la
Biserica de care se separase lăuntric în adolescenţă; încercare
şocului morţii unuia dintre copiii ei, mica Anastasia. Această
catastrofă este trăită de mamă ca o misterioasă
„vizitare”. În fundul abisului durerii, ea îl găseşte pe Dumnezeul
cel viu. Doar iubirea compătimitoare o poate vindeca de sentimentul
absurdităţii vieţii şi să-i dea acesteia un sens.
„A consola durerea lumii”, acesta este chemarea auzită lângă
patul copilaşului ei mort. Urmează anii de maturizare interioară.
Elisaveta se pune în slujba celor mai nenorociţi dintre
compatrioţii ei, a naufragiaţilor existenţei. În această
perioadă de aşteptare se simte ea ascultată, înţeleasă
şi însoţită de monahul francez revăzut din când în
când. Ei au în comun non-conformismul, radicalismul evanghelic, refuzul
oricărei îmburgheziri spirituale, dorinţa de a merge spre cei
„săraci şi ofensaţi” aproape de care se găseşte
Cristos.
Această apropiere nu exclude dezacordurile. Când Elisaveta
se confesează Părintelui Lev cu privire
la intenţia ei de a îmbrăca haina monahală, acesta încearcă
să-i schimbe hotărârea. Nu fără motiv, el se teme
că vocaţia ei specifică nu se pateu realiza în cadrul tradiţional
al monahismului feminin ortodox. Părerea lui este împărtăşită
şi de un alt prieten al Elisavetei, filozoful Nikolai Berdiaev. Sfaturile lui nu sunt urmate. Respectând o decizie
luată în cunoştinţă de cauză, Lev Gillet susţine experienţa
încercată de Maica Maria: cea a unei vieţi monahale creativ
reînnoită în formele ei exterioare pentru a răspunde nevoilor
timpului prezent, a unui monahism „deschis spre lume”, în sensul de deschidere spre suferinţele şi
căutările bărbaţilor şi femeilor care trăiesc
în lume.
În 1934, Maica Maria care este săracă dar care, ca şi spostolul Petru, se simte chemată să meargă
pe ape, ajunge, datorită donaţiilor prietenilor anglicani, să
dobândească un imobil dezafectat în arondismentul 15 din Paris. În
acest cartiere ruşii emigraţi sunt foarte numeroşi. Cu
Maica Eudoxia, o altă monahie venită din Rusia care i
se alătură, organizează o viaţă comunitară
originală. La nr. 77, strada Lourmel, sunt
primiţi şomeri, foşti delincvenţi „apatrizi” care
riscă să fie expulzaţi din Franţa, bolnavi mintal(sau
consideraţi astfel) puţin periculoşi dar care, ne având
familie, vegetează în spitale psihiatrice. Sunt prime şi femei
şi fete tinere care încearcă să evite prostituţia
la care le expune absenţa resurselor.
Primitoare pentru toate aceste epave, casa din strada Lourmel,
este la fel pentru gânditori şi artişti, tot felul de căutători
de Dumnezeu. Ea adăposteşte reuniunile Societăţii
de filozofie religioasă fondată de Berdiaev. Aici se intersectează adesea George Gedotov şi Ilia Bunakov, unul creştin ortodox fervent, celălalt
israelit şi socialist. Împreună, ei animă revista Novîi Grad, aproape de Esprit, fondată în aceeaşi
perioadă de Emmanuel Mounier. Este un laborator în care câţiva gânditori ai
emigraţiei ruse încearcă să elaboreze un „socialism cu
faţă umană” impregnat de valorile comune iudeo-creştine.
Părintele Lev simpatizează cu cei de la Novîi Grad.
Maica Maria oferă masă şi culcuş gratuit unora, altora
un loc de întâlnire şi de liberă reflecţie, pentru câţiva,
adesea aceiaşi, un loc de rugăciune: împodobită cu icoane
pictate şi brodate de ea, o capelă modestă a fost amenajată
în curtea imobilului.
Aceasta este „mănăstirea” de un gen foarte special în care –
la cererea comună a mitropolitului Evloghi
şi a Maicii Maria – Părintele Lev,
abandonându-şi locuinţa din Saint-Cloud,
devenită inospitalieră dup plecarea lui Leonid
şi Olga Chrol, vine să se instaleze
în toamna lui 1935. Într-o scrisoare adresată prietenilor lui, el
descrie, nu fără o undă de umor „mănăstirea”
lui: Este un straniu pandemoniu: avem fete tinere, nebuni, expulzaţi.
Şomeri şi, în acest moment, corul Operei ruse şi Corul
Gregorian de dom Malherbe, un centru misionar şi acum slujbe la capelă
în fiecare dimineaţă şi seară.
Ultimul detaliu face aluzie la slujba liturgică care constituie oficial
motivul principal al instalării părintelui Lev
în „mănăstirea” Maicii Maria. El îndeplineşte aici funcţia
de capelan. În fapt, îndeplinindu-şi propriile ocupaţii el este
intim legat, în ultimii ani ai slujirii sale pariziene, de viaţa,
activităţile şi planurile prietenei sale, de bucuriile
ca şi de necazurile şi încercările ei. Fără a
fi orb faţă de slăbiciunile omeneşti ale prietenie
sale – o anume dezordine exterioară, lipsa ei de gust, ciudată
la o monahie ortodoxă, pentru slujbele liturgice -, el recunoaşte
imensele calităţi ale acestei femei excepţionale. Părintele
Lev o iubeşte şi o admiră pe
Maica Maria, discernând la ea carisma cea mai mare, cea a lui agape:
dăruire de sine fără limite în comuniunea cu Dumnezeu infinit
compătimitor.
Adesea seara, târziu în noapte sau dimineaţa devreme, el o însoţeşte
în turneul bistrourilor din jurul Halelor în căutarea vagabonzilor
ruşi care dormitează pe colţul unei mese. Este vorba de
descurcarea problemelor lor, de a le aduce reconfortul unui cuvânt şi
a unei priviri fraterne prin care va trece, poate, o rază a luminii
Evangheliei.
Atmosfera de boemă evanghelică care caracterizează casa
Maicii Maria îi convine Părintelui Lev.
Acesteia din urmă, îi iartă bucuros lipsa de asiduitate la slujbele
pe care le celebrează: lacună uşoară compensată
în ochii lui de respectarea fără rezerve a celei de-a doua porunci:
Îl vei iubi pe aproapele tău ca pe tine
însuţi. În propria ei casă, Maica Maria este ţinta
anumitor critici. Un savant şi pios arhimandrit pe care îl găzduieşte
îi judecă stilul ei de viaţă „puţin monahal”: de exemplu
ea continuă să fumeze ţigări, uneori chiar – o scandal
! – în public. Confruntată cu denigratorii ei, Maica Maria ştie
că poate să conteze pe simpatia şi umorul Părintelui
Lev: pentru a destinde atmosfera adesea un pic apăsătoare
la masă, acesta din urmă începe să povestească anecdote
nostime care smulg un surâs chiar şi arhimandritului.
Ca şi Maica Maria, gata oricând să cedeze patul ei unei epave
nenorocite, Părintele Lev, instalându-se
în strada Lourmel, a renunţat la orice
confort material. Învelit în câteva pături mizerabile, el doarme
iarna şi vara pe acelaşi pământ dintr-un garaj dezafectat.
Astfel a constatat, consternată, una din enoriaşele lui venite
să-i facă o vizită.
Pe strada Lourmel, inima afectuoasă a Părintelui
Lev găseşte totuşi şi blândeţea
unui embrion de viaţă familială. El se interesează
de copii Maicii Maria, în special de cel mai mic, Iuri. Urmăreşte studiile liceanului, un pic neglijate
de mama sa, îl ajută la limba latină sau la redactarea unei
dizertaţii de filozofie. Dar tot Părintele Lev
este cel desemnat să anunţe Maicii Maria cumplita veste a morţii
fiicei ei cea mai mare, Gaiana, în Rusia, unde
tânăra femeie s-a dus urmând sfatul scriitorului Andre
Gide.
Când, în 1938, Lev Gillet
ia decizia de a se instala la Londra, el ştie că „mănăstirea” Maicii Maria rămâne
casa lui, că poate reveni aici oricând, că va fi primit ca un
frate. Dar cel de-al doilea război mondial îl va despărţi
atât de către monahia rusă cât şi de către alţi
prieteni parizieni. El şi Maica Maria vor rămâne totuşi
uniţi lăuntric în lupta spirituală împotriva barbariei
căreia, amândoi, i-au presimţit venirea. Amândoi sunt alături
de poporul evreu persecutat.
În 1942, Maica Maria ascunde evrei şi scrie poemul ei „Steaua galbenă”.
Lev, în aceeaşi perioadă, după
ce a participat la primirea tinerilor evrei refugiaţi la Londra,
scrie „Communion in the Messiah”, lucrare are deschide calea unei abordări
creştine a tainei lui Israel.
Pentru a fi ajutat evrei, Maica Maria va fi arestată de către
poliţia germană, în februarie 1943. Deportată în sinistrul
lagăr de la Ravensbruck, va muri în 1945,
puţin înainte de sosirea trupelor eliberatoare.
La adăpostul Londrei, Părintele Lev
va supravieţui dureros la Shoah. Cu pacea revenită, vestea morţii Maicii Maria
şi a lui Iuri, deportat în aceeaşi
perioadă cu mama sa îl atinge ca o rană care nu se va mai vindeca
niciodată. Evocând câteva mari regrete ale vieţii sale, el îmi
va scrie în 1973: „Am vorbit despre Maica Maria. Da, aş fi putut,
ca şi Klepinin să împărtăşesc destinul ei dar
eu eram la adăpost. Nu mai vorbesc despre aceasta, dar rana din mine
rămâne deschisă”. Maica Maria, „această sfântă ortodoxă
modernă”, cum anumit-o el într-un interviu acordat, puţin înainte
de moartea lui, unor tineri ortodocşi, va rămâne totdeauna pentru
Părintele Lev o trăitoare şi
o mesageră de viaţă. Într-o noapte, mărturiseşte
prietenilor lui, el a văzut-o în vis: „Părinte Lev,
mă credeţi moartă. Dar nu ştiţi că eu sunt
vie!” i-a spus ea surâzătoare, din mijlocul unui lan de grâu.
Extras din cartea:
Elisabeth Behr-Sigel - Un moine de l’Eglise
d’Orient, Le pere Lev Gillet,
CERF, 1993)
Olivier Clement despre Maica Maria
Destinul Maicii Maria subliniază extraordinara diversificare
necesară Ortodoxiei contemporane. Ea pune o problemă extrem
de reală – astăzi şi mâine – pentru Biserica Ortodoxă:
aceea a unor noi forme de viaţă monahală, în care locul
central să-l ocupe cea de-a doua poruncă a Evagheliei.
Maica Maria a vrut sădevină monahie nu pentru se integra în
tradiţia monahală eremitică sau chinovială – în aceasta
din urmă încă şi mai puţin decât în cea dintâi - ,
ci pentru a-şi manifesta angajamentul său creştin fără
întoarcere. Pentru a se dedica, a se dărui total. Inevitabil, ea
s-a găsit în contradicţie cu atitudinile tradiţionale.
Oare nouă nu ne revine să realizăm dorinţa ei?
Când arhiepiscopul Evloghi a primit făgăduinţele
ei monahale, i-a dat drept loc al petrecerii ascetice „deşertul inimilor
omeneşti”. Ceea ce Maica Maria a dorit, cu multă vehemenţă
şi forţă creatoare, cu un simţ mai ascuţit –
aproape anarhic – a libertăţii Duhului Sfânt, e ceea ce creştinismul
occidental a căutat şi caută în mici frăţii harismatice.
Nu este oare acesta un apel pentru noi, cei de astăzi?
Alături de tradiţia marilor „liniştiţi” (isihaşti) şi hrănită de ea – izvor mai
mult decât oricând necesar – n-avem oare nevoie şi de mari creatori
de iubire, de mari creatori de viaţă care să rostească
şi să facă să rodească „deşertul inimilor”?
nu mai e timpul să opunem aceste două lucruri.
Un ultim cuvânt, şi el împotriva hagiografilor. Dacă o iubim,
dacă o venerăm pe Maica maria, o facem
nu în ciuda dezordinii ei, a ciudăţeniilor şi a pasiunilor
ei. Între atâţia morţi evlavioşi şi atâţia morţi
delicaţi, tocmai acestea o fac extraordinar de vie. Urâtă şi
murdară, puternică, mare şi voinică – dar vie.
Patimile ei, compătimirea ei, pătimirea ei.
Olivier Clement-
Postfaţa cărţii „Iubirea nebună de
aproapele”,
Editura DEISIS, Sibiu 2000)
" Ce este o persoana profetica? Sunt fiinte, barbati
si femei, peste care Dumnezeu îsi pune pecetea înca din sânul
maicii lor si care strabat timpul ca evidenta fulguranta a lucrarii lui
Dumnezeu prin alesii Sai. Asa a fost Maica Maria. Toti cei ce s-au apropiat
de ea, fie si pentru scurta vreme, au simtit în ea vocatia sfinteniei,
astfel: forta stingheritoare, rascolitoare, care te strabate ca o descarcare
de electrica: energia iubirii de aproapele nu doar proclamata, ci traita
pâna la sacrificiul suprem, ca o desavârsita imitare a lui
Cristos Cel rastignit. Dupa un scol de la nastere si la peste o jumatate
de secol de la moartea sa, aceasta forta continua sa iradieze în
Biserica din lume."
(Helene Arjakovsky-Klepinine- La joie du don, biographie
spirituelle)
Salt la inceputul paginii
|
|